Mesajul libertatii: fa un efort si vei face sex

generos.jpg“A-i ajuta pe altii e cel mai sexy lucru pe care il poti face”
O carte despre generozitate. Cel putin asta mi-a spus titlul la “prima intalnire”. Despre cum sa devenim mai buni cu noi, cu restul. Mi-am imaginat o alta carte despre psihologie sociala. Degeaba imi facea cu ochiul acel “sexy” imprimat frumos pe coperta… Numele autorului, Tor Norretranders, parea prea serios pentru a fi asociat cu “sexy”. Totusi…

Omul generos. In momentul in care mi s-a recomandat aceasta carte, am fost putin sceptica. Sa o citesc sa nu o citesc, bine-bine o citesc, dar cand am timp, adica o pagina doua cand si cand!

Si am citit prima pagina… de aici si pana la final au fost uimirea si interesul din ce in ce mai mare, parca ceva ma impingea catre finalul cartii, pagina dupa pagina. Am inceput sa o citesc in drum spre casa, la volan (nerecomandat stiu! Insa profitam de semafoare sa arunc cate un ochi in carte… doar doua-trei clacsoane s-au auzit in urma mea :D)… si eu, ca tot omul, am fost atrasa pana la urma de acel cuvant care ni se flutura pe sub ochi si pe baza caruia se incearca felurite strategii de marketing…

“Bine ati venit in lumea acestei carti despre sex sau – mai exact poate – despre cum se obtine acesta.”
Am citit mai departe? Desigur.
“Nu obtii sex gandindu-te la el. Il obtii gandindu-te la tot felul de alte lucruri…”

Ok. De cand se leaga generozitatea de sex? Am incetat sa imi pun intrebari si am citit mai departe. Este adevarat ca sexul vinde si ca e posibil ca autorul sa fi apelat la sex din motive pur comerciale, insa a legat atat de bine ideile incat fara sex, cartea nu ar fi avut sens.

Si pana la urma sexul, intr-o forma sau alta sta la baza a tot ce se intampla, poate nu constient, dar e legat de noi si noi de el.

Bun. Generozitate. Sex. Ce legatura ar avea aici Darwin si teoria evolutionista? Ei bine, Darwin este prezent in carte si e adusa in fata aceasta teorie a lui conform careia cei mai buni ajung in fata – selectia naturala. Si din nou intrebarea: ce legatura are cu sexul, cu generozitatea? Are legatura si inca una neasteptat de mare…

Daca stau bine sa ma gandesc cred ca voi mai citi o data cartea. Sunt prea multe idei interesante…

Una dintre ele ar fi: “Nu diploma in sine este cea care este valoroasa, ci faptul ca ea arata ca absolventul este capabil sa duca la bun sfarsit o sarcina pe termen lung.” Bine, nu este cazul celor care isi cumpara diploma doar pentru a avea una… se vorbeste de toti ceilalti, care au suportat cu indarjire orele fara sfarsit petrecute pe bancile facultatii, de cei care reuseau sa isi pastreze chipurile interesate de ceea ce spuneau profesorii, de multe ori batranei cu idei invechite pe care ii cauta doamna cu coasa pe acasa…

Sa ne intoarcem la subiectul nostru, doar vorbeam despre sex! Unul dintre capitole se intituleaza: Mesajul libertatii: fa un efort si vei face sex. Si aici autorul se leaga de cultura, de modalitatile de impresionare ale sexului frumos. Inca de la inceput efortul a fost facut cu un scop, pentru a obtine sex – de placere, de nevoie. Insa cine sa recunoasca? Cine sa recunoasca acest efort pe care il face? Sau, cine sa recunoasca scopul acestui efort?

Trecand peste asta, mai este un subiect datator de semne de intrebare… Darul. Este analizat si disecat pana am ajuns sa il privesc oricum dar numai ca pe un dar nu. “Putem asadar intreba daca darurile sunt pana la urma daruri. Nu sunt doar un fel de barter in avans?” Si acum sa ne gandim putin la situatie: eu, cu o anumita ocazie, primesc un cadou. Frumos. M-am bucurat. Am multumit. La un moment de timp in viitor, voi intoarce acest dar. Din placere sau din obligatie? Cred ca ambele situatii sunt valabile. Si acum un citat despre intervalul de timp dintre aceste schimburi de daruri : “Functia intervalului este sa protejeze darul si contradarul unul de celalalt si sa dea celor doua acte simentrice posibilitatea sa apara ca acte unice fara legatura unul cu celalalt.” Interesant, nu? Parca nu mai imi plac cadourile atat de mult… momentan!

Autorul impleteste atat de frumos si subtil activitatile noastre de zi cu zi cu ceea ce urmarim de fapt, incat ne alegem cu semne de intrebare… sta selectia sexuala la baza a tot ce facem? Se prea poate. Si nu voi veni cu argumente de niciun fel. Am gasit prea multe in carte pentru a sti ca autorul a avut o sclipire de geniu prin simpla adunare a acestor idei.

“Din efort iti iese sex/ Din daruri ies relatii/ Din generozitate iese placere.” Poate cineva sa il contrazica?

Si acum imi reiau ideea, strategie de marketing sau nu, autorul si-a asezonat ideile, geniale zic eu, cu mult sex. Le vinde la super oferta. Sexul este inclus!

Inchei cu un “set de reguli simple de viata”, de fapt cu 3 dintre ele :
1. Urmeaza-ti interesul propriu: fii generos
2. Lupta impotriva clonarii: fa copii cu placere
3. Salveaza lumea: fa sex.

Cartea: Omul generos, de Tor Norretranders, Editura Publica.

2 Comments

  • Paul Melinte Posted 05/06/2013 16:45

    „Urmeaza-ti interesul propriu: fii generos” – Genial !!!
    Am adaugat cartea pe lista.
    Cat despre clasica afirmatie: „sexul vinde”, asa credem si eu, dar dupa ce am citit Buyology a lui Martin Lindstrom, mi-am schimbat parerea. Nu sexul este cel care vinde, ci controversa din jurul lui. Cel putin asa sustin o serie de studii prezentate in carte. Daca nu este folosita bine, acest tip de reclama poate face mai mult rau decat bine, deoarece cei care vad reclama nu retin decat aspectele legate de sex ( de multe ori nu-si aduc aminte nici macar numele brandului).

  • andres Posted 06/06/2013 09:48

    Paul, cu siguranta controversa din jurul sexului vinde. Nu am citit Buyology, desi mi-a trecut prin mana la un moment dat. De retinut! 😀
    Iar pe Omul generos ti-l recomand! E genial. 😀

Add Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.